شهر
شهرها موجوداتی زنده ، پویا و متحول هستند که در بستر زمان ودر پهنه ی مکان
شکل می گیرند . همواره رابطه ای پیچیده میان اجزای فیزیکی و انسانی شهرها
وجود دارد. (مشهدی زاده،31:1381)
فضای شهری
«فضای شهری بستر مشترکی است که مردم فعالیت های کارکردی را که پیوند دهنده ی
اعضای جامعه است در آن انجام می دهند.» علاوه بر این فضاهایی که دسترسی
بدون محدودیت دارند را می توان به عنوان فضاهای شهری دانست و تمامی «عرصه
های عمومی ، بخشهای بافت شهری که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی وبصری
دارند » نیز فضای شهری می باشد
ارائه مطالبی مرتبط در این زمینه :
اغلب کلانشهرهای کشوراز نظر بصری جلوه زیبایی ندارند. ساختمانهای بد
شکل در کنار خیابانهایی که مملو از وسایل نقلیه و آدمهایی که در حال
تردد هستند. شهرهایی مثل تهران و. . . از نظر بصری، دچار اغتشاشی است که
باید با بهرهگیری از هنرهای بصری مختلف و توجه به رنگ آمیزی شهر و نقش
گیاهان و درختان، سامان یابد تا آرامش را به شهروندان منتقل کند.
گرچه درسالهای اخیر شاهد تحولات عظیم و زیربنایی در پایتخت کشور بودیم و
جای سپاس و قدردانی از مدیریت شهر تهران است. با نظر بیشتر به فضاهای شهری
متوجه میشویم که بسیاری از شهرهای ما رنگ خاکستری هستند. عناصر رنگی در
شهرهای ایران شاید سیمای رنگارنگ زبالههایی باشد که در همه محیطهای شهرو
کنار جادهها خودنمایی میکنند. هوای خاکستری شهرهای بزرگ، پلها و
ساختمانهای بتنی و فضاهای سبزی که از فرط آلودگی هوا سبزیشان رنگ باخته
است، مجالی برای عرض اندام رنگ در شهرها باقی نمیگذارد. رنگ به عنوان یکی
از مهمترین عناصر بصری میتواند نمودی فعال و تاثیرگذار در منظر عمومی یک
شهر داشته باشد.
با این همه ضوابط و اصول مرتبط با کاربرد رنگ در شهر مدون نشده و این بخش
از زیباسازی شهرها بر پایه سلیقههای مدیران و کارشناسان هدایت میشود و
آلودگی بصری که در سطح شهرها دیده میشود در دراز مدت شهروندان را دچار
پریشانی ذهنی و بیماری روحی میکند. شما در خیابانهای شهر با انواع و
اقسام تصاویر تبلیغاتی روبهرو هستید و هر روزه آنها را در ذهن خود مرور
میکنید. اما از این موضوع آگاه نیستید که این تصاویر باعث آشفتگی ذهن شده و
تمرکز فکری افراد را کاهش میدهند. آلودگی بصری و صوتی که در شهرها شاهد
آن هستیم یکی از دلایل اصلی کاهش راندمان کاری در میان شهروندان است. به
عبارت بهتر بسیاری از برخوردها و مشاجرات که در شهر صورت میگیرد،
(متاسفانه در این روزها نیز رشد فزایندهیی پیدا کرده است) در کنار مشکلات
اقتصادی تحت تاثیر سوء آلودگیهای شهری به ویژه صوتی و بصری است. در بسیاری
از کشورهای توسعهیافته، تبلیغات شهری و تصاویر موجود در خیابانها براساس
اصول شهرسازی تنظیم شده و هر محله بر اساس بافت شهری تبلیغات خاص خود را
دارد. حتی رنگبندی ساختمانها نیز معیاری خاص برای خود دارد.