اوژن هنارد :
اوژن هنارد (۱۹۲۳-۱۸۴۹) معمار و شهرساز فرانسوی است. هنارد بی شک بزرگترین «
شهرساز پیشگو » بوده است و پیشنهادهای وی (بدون آنکه تقریباً هیچ نامی از
آنها برده شود) تأثیر عملی و نظری قابل ملاحظه ای بر دیگران داشته
است.شهر ماشینی هنارد هم دوره با شهر صنعتی گارنیه و شهر خطی سوریا ای
ماتاست .
• زندگی هنارد با دگرگونی های بزرگ در ساخت خودرو و کاربری آن هم هنگام
بود.او با پیش بینی آینده ای که صنعت خودروسازی برای فرانسه آن روزگار
ترسیم مینمود-تأمین اتومبیل های ارزان قیمت برای همه ، ایجاد وسایل حمل و
نقل همگانی موتوری به جای واگن اسبی و …- می کوشید تا برنامه ای چند مرحله
ای برای حل ترافیک پایتخت بیابد.
• دلمشغولی و دغدغه ی ذهنی اصلی هنارد در رویارویی با شهر،حل مسائل فنی بود
نه مسائل اجتماعی آن. وی ضمن تشریح راهکارهایی که خود بنیانگذار آن بود ،
تحلیلی کامل از مسائل گوناگون درباره ی گسترش شهرهای بزرگ به همراه روش
تهیه نقشه ی شهری ارائه داد.آمیزه ای از نظریات او در پروژه ی «نقشه ی
گسترش و دگرگونی پاریس» که آن را همراه با آلفرد آگاشه و هنری پروست در
۱۹۱۲ تهیه کرده بود ، دیده می شود. این نخستین نقشه ی گسترش پاریس بود که
از مرزهای اداری پایتخت فرانسه پا فراتر نهاد.
• وی با جانبداری از بازسازی کامل شبکه خیابانهای پاریس ، بر نقش بزرگ مترو
در حمل و نقل شهری پای می فشرد. هنارد بر این باور بود که چشم اندازی از
آینده ی پاریس ، ضرورتی محتوم است و باید برنامه ای چند مرحله ای ارائه
نمود تا پاسخگوی نیازهای امروزی باشد و هم آینده.
از ابعاد تازه ی نظریات وی می توان به چارچوب یک نظریه عام و کلی یا مبانی بررسی علمی نیازهای ترافیکی اشاره کرد.
انواع ترافیک از نظر هنارد :
– ترافیک مربوط به سکونت – امور حرفه ای – امور اقتصادی یا تجاری
– امور اجتماعی یا تفریحی – امور جشنها و اعیاد – رفت و آمدهای استثنایی
او همچنین بر پایه کیفیت یا ویژگی هر یک از این رفت و آمدها، آنها را به
دسته هایی تقسیم نمود ؛ رفت و آمدهای موقتی یا همیشگی ، رفت وامدهایی که
یکنواخت پخش می شوند رفت و آمد های همگرا یا واگرا
• او با بهره گیری از دانسته ها و آمار گردآوری شده «نقشه ی فشردگی ترافیک
در مسیر و تقاطعهای عمومی پاریس سال ۱۹۰۴» را به همراه نمودار شبکه ی
خیابان ها کشید . پس از انجام این مقدمات بود که او نمودار نظری تصیح شده و
نقشه ی شبکه ی پیشنهادی برای خیابانها را پیش نهاد . در این روش ، خیابان
ها همچون یک کل که دارای بخشهای تفکیک شده ای بر پایه کارکردهایشان
هستند، بررسی شدند . این روش از همه روشهایی که در آغاز قرن بیستم پذیرفته
شده بود پیشی گرفت .
• او تنها به طراحی شبکه خیابانها بسنده نکرد ، زیرا به خوبی آگاه بود که کارایی شبکه پیشنهادی وی متأثر از چگونگی طراحی تقاطعهاست .
معرفی
اوژن هنارد (انار) : (1849-1923)
معمار و شهرساز فرانسوی
فردی متفکر و نوآور
سالهای جوانی اش در جو سیاسی، محافظه کارانه و اقتدارگرایانه نیمه دوم قرن 19 ام سپری شد.
هنارد شهرت فارسی اوژن انار
بزرگترین " شهرساز پیشگو "
اساسا به مسائل و مشکلات زادگاهش پاریس پرداخت
تأثیر عملی و نظری قابل ملاحظه پیشنهادهای وی بر دیگران
شهر ماشینی هنارد هم دوره با شهر صنعتی گارنیه و شهر خطی سوریا ای ماتا
نظریات اوژن هنارد در مکتب فن گرایی دسته بندی می شود و تاثیرات فراوانی را در این گرایش به جای گذاشته است.
به طورخلاصه در این گرایش به موارد زیر مواجه هستیم :
توجه به سازه های کالبدی پیچیده و فضایی (سازه های معلق )
تراکم انسانی بسیار بالا
گرایش به شهرسازی علمی -تخیلی
آزاد گذاری سطح زمین با استفاده از سرمایه گذاری در زیرزمین ، دریا و در ارتفاع
غیر طبیعی کردن شرایط زیست
ستایش فن
انتقاد از آن ، به علت سلب اختیار از انسان و بی توجهی به شرایط اجتماعی و فرهنگی
او در جستجوی درمان مشکلات ملموسی بود که آن ها را حس می کرد و با
اندیشیدن به مسائل گوناگون شهری ، اصولی تنظیم کرد که نه تنها برای پاریس
بلکه برای هر مجتمع شهری بزرگ آن زمان مناسب به نظر می رسید .
زندگی هنارد با دگرگونی های بزرگ در ساخت خودرو و کاربری آن هم هنگام بود
او با پیش بینی آینده ای که صنعت خودروسازی برای فرانسه آن روزگار
ترسیم می نمود، تأمین اتومبیل های ارزان قیمت برای همه ، ایجاد وسایل حمل و
نقل همگانی موتوری به جای واگن اسبی و... می کوشید تا برنامه ای چند مرحله
ای برای حل ترافیک پایتخت بیابد.
دغدغه ی ذهنی اصلی هنارد در رویارویی با شهر حل مسائل فنی بود نه مسائل اجتماعی آن.
وی ضمن تشریح راهکارهایی که خود بنیانگذار آن بود ، تحلیلی کامل از
مسائل گوناگون درباره ی گسترش شهرهای بزرگ به همراه روش تهیه نقشه ی شهری
ارائه داد.
ارایه نخستین نظریه "حمل و نقل همگانی شهری".
او مبتکر چهار راه شبدری و تقاطع های غیر هم سطح دو عنصر اساسی فنی جاده سازی امروزی بود.
مبدع "شهر نمونه ها " بر روی زمین مصنوعی ، حدود چند سالی است که به واقعیت پیوسته اند .
مطالعاتی برای دگرگونی پاریس (1903- 1909)
آمیزه ای از نظریات هنارد در پروژه ی " نقشه ی گسترش و دگرگونی پاریس" که
آن را همراه با آلفرد آگاشه و هنری پروست در 1912 تهیه کرده بود ، دیده می
شود.
این نخستین نقشه ی گسترش پاریس بود که از مرزهای اداری پایتخت فرانسه پا فراتر نهاد.
نوآوری اصلی در طرح پیشنهادی احداث دو راه سراسری بزرگ بود که می
بایست در مرکز شهر همدیگر را قطع کنند - انواع راههای جدید کمربندی که
مهمترین آنها بولوار پیرامون پاریس بود (قرار بود در محل برج و باروی قدیمی
شهر که تخریب شده بود ، ساخته شود.)
وی با جانبداری از بازسازی کامل شبکه خیابانهای پاریس ، بر نقش بزرگ مترو در حمل و نقل شهری پای می فشرد.
هنارد بر این باور بود که چشم اندازی از آینده ی پاریس ، ضرورتی محتوم است
و باید برنامه ای چند مرحله ای ارائه نمود تا پاسخگوی نیازهای امروزی باشد
و هم آینده
,.....