کاربرد شاخص ها:
قبل از ورود برنامه
در زمان برنامه: عوامل موفقیت ( یا استراتژیک) Strategic or Success Factors
در زمان پیاده سازی برنامه ها
در پایان برنامه ها
¨انواع شاخصها:
.1شاخصهای ورودی: بودجه مصرف شده، نیروی انسانی به کار گرفته شده، مواد مصرف شده.
.2شاخصهای خروجی: تعداد سدهای کوچک و بزرگ ساخته شده، حجم اسمی مخزن سدهای ساخته شده و...
.3شاخصهای فرایند: تعداد طراحی سد در هر سال، تعداد ساخت سد سال
.4شاخصهای نتیجه: میزان آب ذخیره شده در پشت سد، میزان آب ارسال شده برای مصارف کشاورزی یا خانگی یا صنعتی
.5شاخصهای اثر گذاری: میزان افزایش زمین های زیر کشت، میزان افزایش بهره وری، میزان افزایش رفاه اجتماعی.
مطالب مرتبط در این زمینه
برنامه ریزی راهبردی- استراتژیک- فرایندی است سازمانی برای تعریف راهبرد
سازمان و تصمیم گیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به
مقصود استراتژی، صورت میگیرد. این فرایند افراد و منابع را نیز شامل
میشود.
برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار
گرفته است. پس از آن باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و
چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را
برنامهٔ راهبردی سازمان مینامند.
برنامه ریزی راهبردی برای برنامه ریزی مؤثر به منظور تصویر کردن طرح و
برنامه یک سازمان بکار میرود، اما هرگز نمیتواند مشخصا پیشبینی کند بازار
در آینده دقیقاً چگونه خواهد بود و در آیندهٔ نزدیک چه اتفاقاتی رخ خواهد
داد.
به هر رو، متفکران استراتژی در سازمان میباید استراتژیهای سازمان را بر اساس زنده ماندن در شرایط سخت طراحی کنند.
درواقع برنامه ریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آیندهٔ سازمان است. هر
برنامهٔ راهبردی دست کم به یکی از پرسشهای زیر پاسخ خواهد داد: ۱- ما
دقیقاً چه کار میکنیم؟
۲- برای چه کسی کار میکنیم؟
۳-چگونه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟
در برنامه ریزیهای تجاری ممکن است پرسش سوم به شکل زیر پرسیده شود:
چگونه میتوان رقیب را از سر راه برداشت یا از رقابت اجتناب کرد؟
در این رویکرد بیشتر بدنبال شکست دادن رقیبان هستیم تا بهترین بودن!
در بسیاری از سازمانها برنامه راهبردی دربارهٔ این است که سال آینده
سازمان به کجا خواهد رسید که به طور معمول تر در خصوص سه تا پنج سال آینده
(دراز مدت) نیز صادق است، اگرچه بعضی از سازمانها چشم انداز خود را تا ۲۰
سال آینده گسترش دادهاند.